8 výhod trampolín pro vývoj dětí

V tomto článku se dozvíte důležité informace o správném pohybu a využívání trampolín pro zdravý a bezpečný vývoj vašich dětí i vás samotných.

Samozřejmě píšeme tento článek zaujatě, protože jsme velkými fanoušky trampolín. Většina dětí trampolíny prostě miluje, což je podle našeho názoru jenom dobře. V době oblbujících pořadů v televizi, video-her a ubývajícího sportu ve školách je pohyb na čerstvém vzduchu mimořádně důležitý. A tím lépe, když nemusíte děti k pohybu na čerstvém vzduchu nutit.

Trampolíny mají na dětský vývoj mimořádně velký a každopádně pozitivní vliv. Bohužel, pokud víme, zatím neexistují žádné studie, které by „trampolínové“ a „netrampolínové“ děti srovnávaly. Provést takovou studii není jednoduché. Víme ovšem o využívání zahradních trampolín ergoterapeuty, a to k pomoci dětem se zpožděnými pohybovými a koordinačními schopnostmi.

A nyní na základě našich vlastních zkušeností a pozorování uvádíme několik nesporných výhod trampolín.

  • Na trampolíně posilujete svaly: skákání na trampolíně vyžaduje zapojení nejen svalů nohou, ale i chodidel a velmi důležité břišní a zádové stabilizační svalstvo. Potenciálně může skákání na trampolíně působit proti špatnému držení těla a zádovým problémům.
  • Posilujete také oběhový systém: Jak často si ještě dnes hrají děti na honěnou? Kolik toho dnes děti vůbec ještě naběhají? Vedle televize a počítačových her existují pro použití venku různé „hračky“ na kolečkách. Děti obvykle přestoupí ze sportovního kočárku na odrážedlo a pak na koloběžku a skateboard nebo dětské jízdní kolo. Dokonce existují boty, které mají pod patami zabudovaná kolečka. Na trampolíně se ale oběhový systém skutečně rozproudí.
  • Rovnováha: Mnoho dětí má kvůli nedostatku cvičení problémy udržet rovnováhu.  Dříve děti balancovávaly a skákaly po pařezech a kamenech a šplhaly po stromech. Možná bude dalším velkým trendem „jóga pro děti“, protože děti jinak hned upadnou, nestojí-li na betonu nebo asfaltu. Trampolína vyžaduje velmi mnoho smyslu pro rovnováhu. Čím více různých cviků se na trampolíně naučíte, tím lepší bude Váš smysl pro rovnováhu. A to trvale.
  • Sociální schopnosti: Jen zřídka skáče na trampolíně pouze jedno dítě, ačkoli by to bylo z bezpečnostních důvodů lepší. Hry s ostatními a uzavírání kompromisů, kdo jak dlouho nebo jak často smí na trampolíně skákat a kterou trampolínovou hru budeme hrát, zlepšují sociální dovednosti dětí.
  • Roste sebevědomí: s postupem času a přibývajícím tréninkem na trampolíně schopnosti rostou. Dítě se učí více, vyšší a složitější skoky. Díky tomu roste vlastní sebehodnocení, a to nejen fyzicky, ale i psychicky. Děti tak vidí, že věci, které se dříve zdály velmi nebezpečné a obtížné, s trochou tréninku jdou zvládnout.
  • Zvládat svůj život nezávisle: Rodiče se většinou při skákání dětí na trampolíně jen dívají.   Děti se tak musí naučit trochu odpovědnosti sami za sebe. Na trampolíně se tak děti učí také své nezávislosti.
  • Při skákání se vyplavují hormony štěstí: Tlak na výkon je v dnešní době u dětí extrémně vysoký.  Je dobře, když děti mohou po škole odbourat adrenalin a uvolnit se. Při skákání se také u většiny vyplavují endorfiny, neboli hormony štěstí. Dívání se na televizi a hraní videoher může stres naopak zvýšit.
  • Už žádné problémy s usínáním: Kdo by to neznal – děti, které nechtějí jít do postele? Stačí si chvíli zaskákat na zahradní trampolíně a cesta do postele se stane snazší, neboť se děti na trampolíně dostatečně vyřádily.

Na internetu lze nalézt různé příběhy o dětech s pohybovými a dýchacími problémy, u kterých údajně trampolína vedla ke skutečným zázrakům. Ale pravdivost těchto příběhů lze jen obtížně dokázat, neboť tyto příběhy nemají vědecký podklad. Každý, kdo má děti, by jim měl ale skákání na trampolíně umožnit a výsledky se dostaví. Často má trampolínu doma některý ze spolužáků nebo můžete navštívit trampolínovou halu. Důležité především je, aby trampolína byla kvalitní a bezpečná, a nutné je také poučit děti, jak se na trampolíně správně chovat a jak zabránit při skákání nebezpečným situacím.